Конспект тематичного заняття
"Правила ти добре знай, їх ніколи не забувай"

Така хороша осінь! Такий веселий ліс!
Зелені віти сосон мереживом сплелись.
Осики та берізки, неначе золоті.
Тремтять росинки-бризки на кожному листі.

Вихователь: Малята! Всі зібрались? Ми зараз в ліс підемо, в кошик наш грибочків наберем. Діти, ви любите ліс?

Діти:Звісно.

Вихователь:Хто ж його не любить! У лісі скільки краси й дива. Він заворожує, чарує, дарує радість і щасливі хвилини. Навіщо ми ходимо до лісу?

Діти:Ми в лісі відпочиваємо, збираємо гриби, ягоди, лікарські рослини, слухаємо спів пташок.

Вихователь: Діти, а хто знає віршик про ліс?

Дитина: Ліс! Яка краса довкола!
Скільки тут чудес, пісень!
І природа тут чудова
Все міняється щодень.

Вихователь: У лісі треба пам’ятати правила поведінки кожної пори року, щоб не завдавати шкоди його мешканцям, рослинам, грибам. Та й самі гриби треба збирати вміючи, щоб не зашкодити собі. Не всі гриби можна збирати і вживати. Саме про це ми сьогодні й поговоримо.
Чарівну гілку підіймаємо,
У ліс заходим чарівний.
Про все почуємо, дізнаємось –
Це все тому, що він живий!

Вихователь: Ось, ми з Вами опинилися на узліссі.
Сьогодні ми будемо збирати гриби. Дивіться, ось наша перша знахідка!
Ми з тих рідкісних грибів,
Що не знають черв’яків,
В нас рудаво-жовті личка,
Невеликі ми - …

Діти: Лисички.

Вихователь: Як вивчали ми їстівні гриби, ми вчили з вами вірші. Можливо хтось пам’ятає.

Дитина: Ці грибочки невеличкі
Називаються лисички.
Вух нема в них і хвостів,
Ну а лапок – поготів.

Вихователь: Чому так називається цей грибок?

Діти: Бо він за кольором схожий на справжню лисицю.

Вихователь: Це їстівний чи отруйний гриб?

Діти: Їстівний. (діти кладуть до свого кошика муляж лисички.)


Дитина: На старий пеньочок,вилізли грибочки.
Ніжки в них тоненькі. Ці гриби - …

Діти: Опеньки.

Вихователь: Чому ці гриби називають опеньками?

Діти: Вони ростуть на пеньках, невеличкими сімейками.

Вихователь: Але слід бути обережними, у них є двійнята, тобто дуже схожі на них гриби. Це отруйні гриби – не справжні опеньки і несправжні лисички.(Вихователь демонструє картинки із зображенням цих грибів.)

Вихователь: Погляньте уважно і скажіть, чим несправжні гриби відрізняються від їстівних. (Відповіді дітей.)

Дитина:
Гриб цей в гаї головний,
Він з усіх найбільш міцний,
Найцінніший, найсмачніший, найбільший.

Вихователь: Ви могли б підказати, як він зветься? Здогадались?

Діти: Білий гриб.

Вихователь: Його ще називають боровиком, або просто біляком. Поміркуйте, чому? (Відповідь дітей.)Діти, погляньте, а це що за гриб? Може про нього хтось знає загадку.

Дитина: загадує загадку.
Вийшов красень на стежину,
Вдягся в білу одежину,
Капелюх червоний взяв –
Всіх навколо налякав!

Вихователь: Як ви вважаєте, це отруйний чи їстівний гриб?

Діти: Це поганий, отруйний гриб. Його не можна їсти, його слід розтоптати!

Дитина:
Не чіпайте мухомора,
Не кажіть, що зріст не горе.
На його погляньте шапку:
Червоненька в білу крапку.
Хоч отруйний цей грибок,
Прикрашає він гайок.
Ним лікуються тварини,
Він корисний для людини:
Роблять ліки з мухомора,
Помагають вони хворим.

Вихователь: Може знаєте, а ще цим грибком ласують птахи – глухарі, тетерки, сойки. Тож нехай росте собі, не займайте й не беріть його!
Знайте, що майже у кожного їстівного гриба є отруйний двійник.
Серед грибів не так багато справжніх. Значно більше неїстівних, які не вживають у їжу через поганий смак чи запах. Які ще гриби знаєте?

Діти: Бліда поганка – один із найнебезпечніших отруйних грибів. Його часто можна зустріти в листяних та мішаних лісах. Шапка поганки зеленкувата чи майже біла. Знизу – білі пластинки. Ніжка біла й тонка, з характерним розширенням біля основи та рештками покривальця. Отруєння блідою поганкою може бути смертельним. Цей гриб дуже подібний до сироїжок та печериць.
Мухомор червоний – отруйний гриб. Його червона, з білими плямами шапка досить легко відрізняється від шапок інших грибів.
Опеньок сірчано-жовтий, несправжній. Його часто можна зустріти на пеньках дерев. Зовні подібний до опенька справжнього, але відрізняється жовтою шапкою та зеленуватими пластинками.

Вихователь: Діти, чому в лісі така паніка? Куди біжать тварини? Яка небезпека на них чатує? (У лісі сталася пожежа, тваринам загрожує полум’я.)
А як ви гадаєте, що могло спричинити виникнення лісової пожежі? Чи можуть бути причетні до пожежі тварини? Гроза? А люди? Яким чином? (Люди могли покинути вогнище, кинути запалений сірник та ін.)
Ось послухайте, яка історія склалася з малими пустунами в одній казковій історії.

Вихователь: читає вірш
Нерозумні кошенята
Кошенята в ліс зібрались,
Що узяти не вагались.
Хоч вони і малюки –
Захопили сірники:
- Як же в лісі без багаття? -
Непокоїлись вусаті …
Вітер полум’я розніс,
Застогнав сторічний ліс –
Не одне він літо стрів,
Та за мить одну згорів!

Вихователь: Так, ліс росте не одне десятиріччя, а деякі дерева – навіть кілька століть. Безжальне полум’я швидко знищує його за декілька днів, а то й годин! При цьому дуже страждають тварини – навіть, якщо вони не загинуть, їм ніде буде жити, нічим харчуватись. А згарище не зростає дуже тривалий час, інколи роками. Діти, нам необхідно врятувати ліс, загасити пожежу.

Гра «Загаси вогонь»
Поділити дітей на 2 команди, ланцюгом передають у відеречках воду.

Виховтель:Молодці, діти ви гарно справились з завданням.
У випадку пожежі, в яку службу необхідно зателефонувати? (Відповіді дітей.)

Вихователь: Діти на пеньочках лежать картки з цифрами, призначені для виклику різних рятувальних служб. Ви вже великі і добре знаєте, яка комбінація цифр потрібна в різних випадках. От зараз ми й перевіримо, як ви їх пам’ятаєте.
(Деякі діти або вихователь читають віршики, а інші піднімають угору картки з відповідним набором цифр)

Зранку з дому всі розбіглись –
Мишеня одне лишилось.
Раптом чує – двері в хату
Намагаються зламати.
Мишеня за телефон
Та й побігло на балкон,
Тисне лапкою «102»:
- В дім по Світлій, 42
Лізуть злодії, то швидше
Відрядіть патруль найбільший!
(Діти показують картку з цифрами «102».)

Їжачок в куточку плаче.
- Чи що сталося, юначе?
- Ой, болить моє плече,
Дуже боляче пече!
Опік бачиш, червоніє,
А терпіти я не вмію.
- Ось водичку холодненьку
Лий на опік помаленьку!
Якщо ж будуть пухирі –
Викликай мерщій …
(Діти показують картку з цифрами «103».)

Слон ввімкнув плиту й побіг
В двір до друзів з усіх ніг.
- Ой! Пливе із кухні газ,
Дайте швидше протигаз!
- Оце так! Біжи мерщій,
Вікна швидше скрізь відкрий.
Кран закрий, а сам втікай –
Навіть світло не вмикай!
(Діти показують картку з цифрами «104».)

Пташеня мале літало,
Слоненяткові казало:
- В сірниках вогонь сховався,
Тож коробкою не бався …
А саме тихенько – чирк!
- Ой! Рятуйте! Цінь-цвіріньк!
Слон налив кругом води –
Врятуватись від біди!
(Діти показують картку з цифрами «101».)

Вихователь: Молодці, малята, всі відповіді правильні. Але під час біди людина розгублюється і забуває, за яким номером треба телефонувати: у декого розболиться живіт, і він замість швидкої від хвилювання викликає міліцію. Тому нині в нашій країні в нашій країні впроваджено єдиний номер порятунку – «101».

Пожежник. Я почув, що викликали
Рятувальну пожежну службу.

Розповідь пожежника.
(Звертає увагу дітей на протипожежний щиток).
-Як ви думаєте, чому всі предмети на ньому червоного кольору? (Всі ці предмети призначені для гасіння пожежі.)
- Ми з вами розглядаємо протипожежний щиток. Якщо виникне пожежа, то дорослі зможуть взяти тут необхідні предмети для гасіння пожежі (відро, багор, лопату тощо.)
- Навіть відомі вам предмети, які ви бачите на щитку. (Відро тощо.)
- Що дорослі зможуть робити цими предметами? (Під час пожежі відром будуть носити воду і заливати вогонь, сокирою відрубувати частину предмета, вибивати скло в вікні, лопатою закидати вогонь піском.)
- А це багор. У нього довга ручка, на кінці загнуті в різні боки гачки. Багор також потрібен під час пожежі. За допомогою гачків з приміщення витягнуть предмети, ним можна зачепити будь-який предмет. Ручка в багрі довга тому вогонь не дістане того, хто ним користується.
- Вогонь можна загасити не тільки водою. Пам’ятаєте, ми з вами гасили вогнище піском. Що сталося з вогнем? (Вогонь згас.)
- У протипожежному куточку є ящик, подивіться туди. Що в ньому? (Пісок.)
- Для чого потрібен пісок? (Піском можна гасити вогонь.)
-А це вогнегасник. Усі дорослі уміють ним користуватися. Під час пожежі люди піною з вогнегасника поливають предмети, які горять, і вогонь згасає.
Ми розглянули всі предмети, які є на протипожежному щитку. Як ви думаєте, чому всі ці предмети зібрані в одному місці? (Щоб дорослі швидко могли знайти потрібний предмет під час пожежі.)
-Погляньте, будь ласка, на ці ілюстрації. (Ілюстрації, на яких зображено, як пожежники гасять пожежу.) Людей яких професій ви тут бачите? Чи подобається вам професія пожежника? Чому?

Вихователь: Тепер ви знатимете, для чого потрібно протипожежний щит і як важлива професія пожежних. Наступного разу ми відвідаємо пожежну і дізнаємося про цю професію більше.
Отож, запам’ятайте, що вогонь може бути не тільки другом, але й старшим ворогом, якщо не дотримуватись норм поведінки. Пам’ятайте про це завжди і не допускайте, щоб з вами сталось лихо. Адже лихо може трапитися з тим, хто зневажає правилами.
Пустощі та необережне поводження з відкритим вогнем можуть призвести до лиха. Багаття в лісі можна розводити тільки за умови дотримання суворих вимог пожежної безпеки (обкопування вогнища, засипання попелу землею та злиття водою найменших іскор.)

Вихователь: читає вірш.
КУДИ ТЕЛЕФОНУВАТИ В РАЗІ НЕБЕЗПЕКИ
Діти повинні вміти знати,
Як допомогу собі викликати.
Пожежа, вогонь, як ти вдома один,
Швиденько дзвони й викликай «101».
Адресу назви, що горить, і як звати,
Пожежників треба тоді вам гукати.
Злодюга у хату хоче пробратись …
Як діяти? Як бути? Як рятуватись?
В міліцію треба дзвонити негайно,
Ти номер «102» хутчіш набирай-но.
Хворіє хтось дуже й не може вже встати –
Людину потрібно скоріш рятувати,
Ти медиків виклич, «швидку допомогу».
«103» набирай і гукай на підмогу.
В квартирі ти раптом почув запах газу –
Не гайся, дзвони «104» відразу.
Ці служби нас виручать завжди з біди.
Про них пам’ятаймо всюди й завжди.

Кiлькiсть переглядiв: 450

Коментарi